Plzeňský kraj

Plzeňský kraj

Plzeňský kraj zabírá prostor o rozloze 117 m2 a můžete na něm spatřit 95 nových staveb, 1 830 nejrůznějších figurek a 260 metrů kolejí, kde jezdí 11 vlakových souprav. Centrem Plzně se v Království železnic prohánějí i tramvaje.

Plzeň Hlavní nádraží, nastupovat!

Trať vedoucí z Karlovarského kraje je prodloužena do stanice Plzeň Hlavní nádraží a dále pak až do Sušice. Model kraje znázorňuje krajinu s městy Plzeň, Domažlice, Klatovy a Sušice. Na rozdíl od předcházejících modelů Ústeckého a Karlovarského kraje, je tento úsek zaměřen převážně krajinářsky, bez velkých městských aglomerací a průmyslových závodů. Důraz je kladen zejména na přírodní scenérie a zemědělskou činnost. Podobně jako ve skutečnosti i v modelu zdůrazňujeme chov skotu a těžbu dřeva. Z dominant Plzeňského kraje je na modelu k vidění Rotunda sv. Petra a Pavla, zřícenina hradu Radyně, vodní hrad Švihov, zřícenina hradu Rabí, nebo vyhlídková věž s restaurací Svatobor.

Celá krajina je navíc doplněna o nové dějové scénky, které mohou návštěvníci zcela samostatně ovládat. Roztočit můžete rotor vrtulníku, pokácet strom, ovládat zobající slepice nebo tanečníky na parketu.

Absolutní novinkou na kolejišti Plzeňského kraje je samostatný tramvajový provoz v Plzni, kde jsou v provozu dvě tramvajové linky.

Dominanty Plzeňského kraje

Hrad Radyně

Hrad Radyně - Plzeňský krajKrálovský hrad Karlskrone byl postaven okolo roku 1360 za vlády Karla IV. Jeho německý název se ale neujal a lidé mu začali říkat podle kopce, na kterém hrad stojí – tedy Radyně. Hrad často měnil majitele a v polovině 16. století již byl zcela zpustlý. Snad za to mohou i pověsti, které zmiňují mnohá místní strašidla.

Plzeňský prazdroj

Plzeňský prazdroj - Plzeňský krajAsi nejznámější český pivovar je plzeňský Prazdroj. A důvodem je především dlouhá tradice vaření piva v Plzni. Takzvané právo varečné udělil plzeňským občanům již český a polský král Václav II. v roce 1295. Pivo se zde pak vařilo po staletí v mnoha malých i větších provozech, avšak jeho kvalita byla značně kolísavá. Proto se město rozhodlo investovat do výstavby Měšťanského pivovaru. První várku piva tzv. bavorského typu prezentovali veřejnosti v říjnu 1842. V roce 1989 pak byla registrována ochranná známka pro Plzeňské pivo – Pilsner Urquell.

Dobříkovský viadukt

Dobřikovský viadukt - Plzeňský krajJeník a Mařenka Kameníkovi se pochlubili kamarádům, že byli v sobotu odpoledne s rodiči na procházce okolo Loučimi. Tatínek jim vyprávěl, jak jejich prapradědeček pracoval na Dobříkovském železničním viaduktu. Práci získal v listopadu 1886, kdy byla zahájena stavba důležité tratě, která má dnes číslo 185 a vede z Domažlic, přes Klatovy do Horažďovic. Tam se napojuje na trasu Plzeň – České Budějovice. Děti ani nedutaly, když procházely s rodiči polní cestou pod viaduktem a viděly, jak je vysoký a mohutný.

Plzeňský kraj – model železnice v číslech

  • Znázorněná plocha – 117 m2
  • Délka kolejí – 260 metrů
  • Počet statických aut – 215 z toho 100 svítících
  • Počet jezdících aut – 6
  • Počet tramvajových linek – 2
  • Počet vlakových souprav – 11
  • Počet staveb – 95
  • Počet svítících lamp pouličního či staničního osvětlení – 371
  • Počet figurek – 1830
  • Počet stromků – 1180